ایستگاه پزشکی

نگاهی بر دنیای سلامت، زیبایی و پزشکی - دانستنی هایی که به حفظ سلامت جسم و روح کمک می کند

ایستگاه پزشکی

نگاهی بر دنیای سلامت، زیبایی و پزشکی - دانستنی هایی که به حفظ سلامت جسم و روح کمک می کند

بواسیر چیست؟ علت و علائم انواع هموروئید + راه تشخیص

بیماری بواسیر (به انگلیسی hemorrhoid) یا (piles) همان رگ های خونی متورم و آسیب دیده در ناحیه مقعد و یا بخش تحتانی روده بزرگ می‌باشد. دلیل عمده هموروئید را ایجاد فشار زیاد در بخش تحتانی روده که به خروجی مقعد وصل می شود دانسته اند.

تورم این عروق میتواند مشکلاتی مثل خونریزی رکتوم و سختی در اجابت مزاج را به همراه داشته باشد. اگر می خواهید بدانید که دلایل و علائم بیماری بواسیر چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد با مقاله دیگری از کلینیک پایتخت با ما همراه باشید:

هموروئید درد رایجی است که میتواند بصورت تورم و پرخون شدن رگ های دیواره داخلی مقعد (بواسیر داخلی) و یا به شکل برآمدگی در زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. حدود نیمی از بزرگسالان تا سن 50 سالگی به این عارضه مبتلا شده و حداقل یکی از علائم آن را بصورت خارش، درد یا خون ریزی مقعدی تجربه می‌کنند.

باید بدانید که عروق بواسیری بطور طبیعی در کانال مقعد وجود دارند و وظیفه آنها خونرسانی است. این عروق زمانی به بیماری تبدیل می شوند که به دلیل افزایش خون دچار تورم یا پارگی شوند.

خوشبختانه روش‌های موثری برای درمان بواسیر وجود دارد و اگر به موقع متوجه بیماری شوید، امکان برطرف کردن یا کاهش علائم این عارضه در مراحل اولیه و با روش های خانگی وجود دارد. اما معمولا شما زمانی متوجه هموروئید می شوید که امکان درمان آن با روش های خانگی و دارویی وجود ندارد.

استفاده از روش های پزشکی در زمان مزمن شدن بیماری، قطعی ترین راه برای درمان هموروئید است که با توجه به نظر پزشک و بر اساس شرایط بیماری تجویز می شود. می توانید برای مطالعه انواع روش های درمان بواسیر یا هموروئید به صفحه مربوطه مراجعه نمائید.

علائم بواسیر یا هموروئید چیست؟

علائم هموروئید ممکن است در هر بیمار با توجه به نوع هموروئید متفاوت باشد، اما شایع ترین نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

خونریزی مقعدی

خونریزی مقعدی بدون درد و هنگام اجابت مزاج که به رنگ روشن است و می تواند در مدفوع یا روی دستمال توالت مشاهده شود. زمانی که بیماری هنوز پیشرفت نکرده شدت خونریزی کم است اما با پیشرفت بیماری میزان آن افزایش می یابد و اگر طولانی شود مشکلات جدی تری را به دنبال دارد.

توده یا برآمدگی دردناک در مقعد

تورم و پارگی ایجاد شده در رگ های ناحیه مقعد باعث نمایان شدن گوشت اضافه و توده های برآمده در ناحیه مقعد می شود که معمولا حساس اند و هنگام نشستن و اجابت مزاج درد و ناراحتی ایجاد می کنند.

خارش یا سوزش مقعد

یکی از نشانه های شایع بواسیر، خارش و سوزش مقعد است که معمولا بعد از دفع افزایش می یابد و برای بیماری بسیار خجالت آور و آزاردهنده است.

درد و ناراحتی

درد هم یکی دیگر از علائم رایج این عارضه است که با پیشرفت بیماری افزایش می یابد. البته معمولا علائمی مثل درد و سوزش در هموروئید خارجی بیشتر احساس می شوند.

تورم اطراف مقعد

مشاهده التهاب و قرمز شدن پوست اطراف مقعد هم یکی دیگر از علائم هشدار دهنده این بیماری است، که به دلیل مخاطی که هنگام تورم عروق ترشح می شوند، ایجاد می شود.

احساس عدم دفع کامل مدفوع

زمانیکه تجمع مدفوع در کانال مقعدی اتفاق می افتد، فرد نیاز به اجابت مزاج پیدا می کند. اما ابتلا به برخی بیماری های مقعدی مثل بواسیر باعث ایجاد اختلال در عملکرد دریچه مقعد یا یبوست می شود و در نتیجه تخلیه کامل صورت نمی گیرد. به همین دلیل فرد حتی بعد از اجابت، احساس عدم دفع کامل مدفوع را خواهد داشت.


https://new-social.medium.com/%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%87%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-8f85e9a7130d

درمان فیستول با لیزر بدون بازگشت و سرپایی

درمان فیستول مقعدی بدون جراحی

در مقایسه دو روش درمان فیستول با لیزر و جراحی سنتی، لیزر بسیار محبوب تر است. برای درمان فیستول بدون جراحی باید از روش لیزر استفاده کنید که هیچ یک از عوارض روش های قدیمی را ندارد و بدون درد و خونریزی انجام می‌گیرد. لیزر فیستول با استفاده از اشعه مادون قرمز صورت گرفته و از همین روی این اشعه ناحیه درگیر با بیماری را ضدعفونی می‌نماید و مانع از گسترش بیماری می‌شود.

  • درد مقعد
  • وجود التهاب و قرمزی
  • خارش مقعد

مزیت‌های درمان فیستول با لیزر

  • این روش بدون درد و خونریزی انجام می‌گیرد.
  • لیزر نه تنها عفونت فیستول را درمان می‌کند بلکه از ابتلا فرد به سایر عفونت‌ها و بیماری ها نیز جلوگیری می‌کند.
  • در این روش نیازی به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوران نقاهت ندارد.
  • لیزر درمانی مانع از آسیب به عضله اسفنکتر شده و به این ترتیب از بی اختیاری در دفع نیز جلوگیری می‌شود.
  • این روش نیازی به تزریق بیهوشی و تحمل عوارض آن ندارد.
  • این روش در مقایسه با جراحی هزینه ای کمتر خواهد داشت.
  • این روش درمان قطعی خواهد بود و از بازگشت و عود مجدد بیماری جلوگیری به عمل می آورد.
  • درمان با لیزر زخم کوچکی حاصل از فیستول را به جای می‌گذارد در حالی که جراحی باعث بوجود آمدن اسکاری عمیق و بزرگ بر روی بدن می‌شود.

آیا احتمال بازگشت فیستول وجود دارد؟

عمل فیستول با لیزر به عنوان روشی قطعی و موثر شناخته می‌شود که با ترمیم بافت های آسیب دیده امکان بازگشت بیماری را به حداقل یعنی در حدود صفر کاهش می‌دهد. این روش می‌تواند تمام عفونت ایجاد شده حاصل از بیماری را به طور کامل از بین ببرد و مانع از بازگشت مجدد بیماری شود.

مراقبت بعد از عمل لیزر

با اینکه دوران نقاهت بعد از عمل لیزر کوتاه است اما رعایت مراقبت های بعد از لیزر فیستول به تسریع روند درمان و همچنین پبشگیری از بازگشت بیماری کمک زیادی می‌کند. اما مراقبت‌های بعد از درمان فیستول با لیزر به شرح زیر است:

  • استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک طبق دستور پزشک
  • گرفتن حمام سیتز یا آبگرم بصورت روزانه
  • پرهیز از کارهایی که در این ناحیه فشار ایجاد می‌کند
  • استفاده از فیبر کافی و میوه و سبزیجات جهت تسهیل در دفع
  • رعایت بهداشت مقعد


درمان فیستول مقعدی با لیزر