ایستگاه پزشکی

نگاهی بر دنیای سلامت، زیبایی و پزشکی - دانستنی هایی که به حفظ سلامت جسم و روح کمک می کند

ایستگاه پزشکی

نگاهی بر دنیای سلامت، زیبایی و پزشکی - دانستنی هایی که به حفظ سلامت جسم و روح کمک می کند

عکس بواسیر خارجی و داخلی – فیلم عمل هموروئید

عکس بواسیر خارجی و داخلی – فیلم عمل هموروئید

بواسیر یا هموروئید عارضه بسیار شایعی است که از هر دو نفر، یک نفر تا سن 50 سالگی آن را تجربه می‌کند. این بیماری به سبب تورم عروق در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. علت تورم و التهاب رگ‌های دیواره مقعد هم وارد آمدن فشار بسیار زیاد به آنهاست که در نهایت منجر به هموروئید یا سایر بیماری‌های مقعدی می‌شود.

یبوست، بلند کردن اجسام سنگین، زایمان، نشستن طولانی مدت و … از عواملی هستند که ریسک ابتلا به هموروئید را افزایش می‌دهند. همان طور که در عکس بواسیر مشاهده می‌کنید، این عروق متورم شده ممکن است از مقعد خارج شوند که در اینصورت به آن پرولاپس می‌گویند.

بیماری هموروئید می‌تواند علائمی مانند درد شدید، خونریزی، خارش، سوزش و… را ایجاد نماید. شکل و عکس بواسیر با توجه به نوع داخلی یا خارجی بودن آن و همچنین درجه بیماری می‌تواند متفاوت باشد که در ادامه به بررسی انواع این عارضه می‌پردازیم:

عکس بواسیر خارجی

در عکس بواسیر خارجی می‌بینید که عروق بیرونی مقعد تحت تاثیر بیماری قرار گرفته و متورم شده‌اند. این نوع هموروئید همراه با زائده‌ای بیرون زده، درد و ناراحتی، خارش و خونریزی نمایان می‌شود و برخلاف نوع داخلی دارای علائم شدیدتری است، چون در ناحیه‌ای حساس واقع شده است. به دلیل همین علائم آزاردهنده مبتلایان این نوع هموروئید، دنبال راه‌های درمان سریع بواسیر خارجی هستند.

عکس بواسیر خارجی

فیلم عمل بواسیر یا هموروئید با لیزر

در ویدئو زیر نحوه جراحی بواسیر ترومبوزه با لیزر را مشاهده می‌کنید. در این روش ابتدا خون لخته شده در هموروئید تخلیه می‌شود و سپس عارضه بدون خونریزی با لیزر درمان می‌شود.


مشاهده فیلم  بواسیر و ادامه مطلب

تاثیرات واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی

واکسن گارداسیل یکی از انواع رایج واکسن های HPV است. این واکسن که چندین سال است تولید شده و عمر زیادی ندارد می تواند از بیماری های خطرناکی نظیر زگیل تناسلی و انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم پیشگیری نماید. تزریق این واکسن برای مبتلایان به این بیماری تاثیری در درمان ندارد، اما می تواند از بروز این عارضه در سایرین پیشگیری نماید. تا انتها همراه ما باشید، تا با این واکسن و تاثیرات آن آشنایی یابید. 

واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی چیست؟

از آنجایی که زگیل تناسلی شایعترین بیماری منتقله جنسی در دنیا است، پزشکان واکسن گارداسیل را اختراع کردند تا بتوانند از این بیماری پیشگیری نمایند. واکسن گارداسیل نوعی از واکسن های HPV است که در برابر نوع خاصی از این ویروس محافظت ایجاد کرده و مانع از ابتلای فرد به آنها می شود. واکسن گارداسیل شامل 4 نوع ویروس 6، 11، 16 و 18 می باشد. این ویروس ها جزء ویروس های شایع هستند. ویروس تیپ 6 و 11 از ویروس های شایعی است که عامل اغلب زگیل‌های تناسلی به شمار می رود و نوع 16 و 18 عامل اغلب سرطان های دهانه رحم می باشد.

نکته جالب این است که واکسن زگیل تناسلی حاوی ویروس کشته شده یا ضعیف شده این بیماری نبوده بلکه حاوی ذراتی شبیه ویروس پاپیلومای انسانی و از پروتئین دیواره خارجی ویروس مشتق می شود.

واکسن گارداسیل را چه کسانی و در چه سنی باید تزریق کنند؟

واکسن گارداسیل به جز مواردی مانند بارداری، شیردهی و نقص سیستم ایمنی برای همه افراد حداقل بالاتر از 9 سال قابل تزریق است. اما بهترین سن برای تزریق، قبل از سن شروع فعالیت های جنسی و قرار گرفتن در معرض این ویروس است. بهترین سن تزریق برای زنان از 11 سالگی به بعد تا 26 سالگی و برای مردان مابین 1 تا 21 سالگی است. البته امکان تزریق این واکسن بعد از این سن نیز وجود دارد.

تاثیرات این واکسن بر روی زگیل تناسلی

تزریق واکسن زگیل تناسلی قادر است در برابر دو نوع 6 و 11 از این ویروس که عامل اغلب زگیل های تناسلی است، مقاوم ایجاد نماید. بنابراین اگر فرد قبل از دریافت این ویروس زگیل تناسلی این واکسن را تزریق نماید، دچار زگیل تناسلی نخواهد شد. تزریق واکسن گارداسیل می تواند تا 90% احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. بهتر است تزریق واکسن تزریق پزشک انجام شود.

محل و دفعات تزریق واکسن زگیل تناسلی

این واکسن معمولاً بر روی عضله بازو تزریق می شود. گارداسیل در سه نوبت و هر بار 0.5 لیتر تزریق می گردد. که نوبت تزریقات واکسن به این شرح است. نوبت اول در ماه صفر، نوبت دوم دو ماه پس از اولین تزریق و نوبت سوم شش ماه پس از تزریق اول است. لازم به ذکر است تزریق این واکسن نمی تواند جایگزین تست پاپ اسمیر شود و یا در درمان سرطان دهانه رحم و یا مقعد تاثیری ندارد. اثر این واکسن حداکثر 8 سال گزارش شده است.

میزان اثر بخشی واکسن گارداسیل

آمار ها نشان داده تزریق این واکسن به شکل موثری در پیشگیری از زگیل تناسلی، تغییرات پیش سرطانی و نیز بروز ضایعات پیش سرطانی موثر است. همان طور که در قسمت قبل ذکر شد این واکسن حاوی 4 نوع ویروس شایع عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است. در صورتی که این واکسن به صورت سرتاسر در جهان تزریق شود، میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم تا 90% کاهش یابد.

مشاهده عوارض واکسن گازداسیل یا زگیل تناسلی

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی و بیرون زدگی هموروئید

درمان بواسیر خارجی بدون جراحی و بیرون زدگی هموروئید

بیماری هموروئید یا بواسیر خارجی (بیرون زدگی) شایع ترین بیماری مقعدی است. به طور کلی بواسیر به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می شود. که در نوع اول رگ های خارج از مقعد و در نوع دوم یعنی داخلی، عروق یا سیاهرگ های داخل کانال مقعد درگیر بیماری شده است. 

هموروئید خارجی به تورم یا گشاد شدن سیاهرگ هایی که بیرون زده و در زیر پوست اطراف مقعد بر روی عضله اسفنکتر قرار دارد گفته می شود.

علائم هموروئید خارجی

  • برخی از علائم این بیماری:
  • خارش اطراف ناحیه مقعد یا رکتوم
  • درد، خونریزی یا خون در مدفوع
  • توده های متورم در نزدیکی مقعد

علت

 این عارضه اغلب فشار به مقعد در اثر یبوست مداوم است، اما علل دیگری مثل بارداری، زایمان، اضافه وزن و … نیز برای این بیماری وجود دارد.

روش های درمانی مختلفی برای بواسیر پیشنهاد می شود. اما از آنجایی که اغلب مردم از جراحی می گریزند، تصمیم گرفتیم به تشریح روشهای درمان هموروئید خارجی بدون جراحی بپردازیم :

درمان با لیزر

درمان هموروئید خارجی با لیزر را می توانیم به عنوان بهترین روش برای درمان این بیماری معرفی کنیم. لیزر می تواند با کمترین میزان آسیب سیاهرگ های متورم را برطرف نماید. در این روش لیزر جایگزین تیغ جراحی شده، و به طور کامل و بدون وارد آمدن آسیب به نواحی اطراف توده بواسیر آن را برطرف می کند.

بهترین ویژگی لیزر قطعی بودن درمان است، زیرا امکان عود مجدد را به حداقل کاهش میدهد. آمار ها نشان داده، لیزر در ۹۸% از مواقع در درمان بواسیر خارجی موثر واقع شده است. از سایر ویژگی های این روش درمانی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • درمانی سریع، قطعی و سرپایی
  • بدون درد و یا خونریزی
  • کاهش دوره نقاهت پس از درمان به سبب تسریع بهبود زخم
  • به جای ماندن اسکار کمتر حاصل از زخم
  • هزینه مناسب و پرداخت آن تنها برای یکبار
  • کاهش خطر عود مجدد بیماری به حداقل
  • بدون نیاز به بستری در بیمارستان
  • کاهش خطر عفونت پس از درمان

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یا تزریق دیگر روش پرکاربرد درمان هموروئید خارجی بدون جراحی است. هدف از تزریق، قطع جریان خون رسانی به بافت آسیب دیده است. زیرا اگر در این بافت گردش خون نباشد، پس از مدتی خشک شده و از بین می رود.

برای انجام این درمان ماده به نام اسکلروزان به سیاهرگ آسیب دیده تزریق می شود. این ماده با ایجاد چسبندگی در سیاهرگ ها، موجب تورم دیواره آن شده و جریان خون را متوقف می کند و در نتیجه بافت متورم شده در طی چند روز از بین می رود.

این روش تنها برای بواسیر خارجی پیشرفت نکرده اثر گذار است. از مزایای اسکلروتراپی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • سرپایی و سریع
  • بدون درد و خونریزی
  • بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت
  • تسریع در روند بهبودی
  • هزینه مناسب در مقایسه با سایر روشهای درمان

از عوارض و معایب احتمالی این روش می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • میزان موفقیت این روش مشخص نبوده و شاید نیاز مجدد به انجام سایر روشهای درمانی باشد.
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه آسیب دیده
  • خطر تجمع لخته خون
  • درد
  • سردرد پس از دریافت
  • خطر بی اختیاری در کنترل مدفوع
  • عفونت

درمان بواسیر خارجی ترومبوزه

ترومبوزه به معنی لخته خون است و  منظور از بواسیر خارجی ترومبوزه، تجمع لخته خون در بافت بواسیری است. علت دقیق تجمع خون مشخص نیست، اما این حالت اغلب در هموروئیدهای خارجی مشاهده می شود. برای درمان، لازم است در اسرع وقت و در کمتر از ۴۸ ساعت از لخته شدن، خون را تخلیه نمایید.

هرگز خود در منزل برای تخلیه لخته اقدام نکنید، بلکه لازم است این کار توسط پزشک در محیطی استریلیزه انجام گیرد. برای این منظور پزشک برشی بر روی بواسیر ایجاد کرده و لخته را تخلیه می نماید. در صورتی که بیماری با این روش درمان نشود، پزشک انجام سایر روشهای درمانی را پیشنهاد می نماید.

درمان دارویی

استعمال برخی از دارو می تواند به درمان بواسیر خارجی کمک نماید. این دارو معمولاً در برطرف کردن علائم بیماری نظیر درد، سوزش و خارش نیز موثر هستند و در برخی موارد به بهبود بیماری کمک می کنند. اما حتی استفاده از دارو نیز درمانی موقت بوده و معمولاً بعد از طی مدتی بیماری مجدداً عود خواهد نمود. برخی از داروهای پرکاربرد برای درمان این بیماری به این شرح است:

  • پماد آنتی هموروئید : این پماد به عنوان بهترین دارو برای درمان این بیماری شناخته می شود. خواص ضد التهابی و ضد دردی این پماد موجب جلب رضایت بیماران شده است. این پماد التهاب، سوزش و خارش را از بین برده و مدت زمان مصرف آن حداکثر ۷ روز تعیین شده است.
  • پماد ام جی : این دارو حاوی بی حس کننده هایی بوده که ضمن کاهش درد، به برطرف کردن التهاب، سوزش و خارش نیز کمک می کند. همچنین این پماد حاوی منقبض کننده های عروق است و می تواند به برطرف کردن بیماری نیز کمک نماید.
  • داروی روهمورین : این داروی خوراکی با خشک کردن زائده هموروئیدی به درمان بیماری کمک می کند. این دارو را می توان برای درمان بواسیر خارجی  یا داخلی استفاده نمود. روهمورین را می توان ۲ بار در روز با معده خالی مصرف کرد.
  • پماد لیدوکائین : پماد لیدوکائین نوعی بی حس کننده موضعی است که می تواند به سرعت درد شدید هموروئید خارجی را بهبود بخشد. این دارو انتقال پیام های عصبی به سیستم عصبی مرکزی را مسدود کرده و از این طریق در عرض ۲ تا ۵ دقیقه درد بیمار را برطرف می کند.

درمان بواسیر یا هموروئید خارجی - دکتر بیژن عابدیان

بیماری زخم معده و خطرات آن

بیماری زخم معده به معنی نوعی آسیب خوش‌خیم در معده است که نام دیگر آن «پپتیک اولسر» است. در گذشته‌های نه‌چندان دور تصور می‌شد شیوه زندگی مانند علاقه زیاد به غذا‌های پرادویه یا شغل‌های استرس‌زا، ریشه زخم‌معده هستند، اما امروزه پزشکان دریافتند که علت اصلی زخم‌معده، استرس یا رژیم غذایی نیست بلکه آلوده شدن به باکتری خاصی به نام هلیکوباکتر پیلوری علت اصلی آن است.

به گزارش همشهری آنلاین، این باکتری در بزاق وجود دارد و از طریق استفاده از قاشق و چنگال فرد آلوده یا خوردن غذای نیمه کاره دیگران منتقل می‌شود. برخی از دارو‌ها مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و برخی دارو‌های درمان‌کننده بیماری آرتریت (درد و ورم مفاصل) ازجمله این داروهاست که می‌توانند باعث زخم معده شوند به همین علت باید از مصرف هرگونه دارو بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. مصرف سیگار و الکل هم از دیگر علل زخم معده است.

همه چیز در مورد زخم معده و راه حل درمانی آن

علائم زخم معده

رایج‌ترین علامت زخم‌معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می‌تواند احساس شود. این درد به‌علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می‌شود. این درد از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می‌شود و تا ساعت‌ها ادامه پیدا کند همچنین شب‌ها شعله‌ور شده و می‌تواند فرد را از خواب بیدار کند. این درد در زمان خالی بودن معده بدتر می‌شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می‌تواند برای مدتی فروکش کند، ولی بعد از چند هفته علائم بیماری برمی‌گردد لذا حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه کرد.
در موارد کمتر، علائم و نشانه‌های دیگری هم در زخم معده دیده می‌شود:
* بالا آوردن خون، که با رنگ قرمز یا سیاه مشخص می‌شود.
* وجود خون تیره رنگ در مدفوع یا قیری شدن مدفوع
* حالت تهوع یا استفراغ
* کاهش وزن بدون دلیل
* تغییر اشتها که فرد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند. البته باید دقت داشت که هر دردی زخم معده نیست. مهم‌ترین بیماری که علائم مشابه زخم معده دارد حمله قلبی است لذا از خود درمانی جدا بپرهیزید.
پزشک برای تشخیص زخم معده از آندوسکوپی استفاده می‌کند. در روش آندوسکوپی، پزشک توسط لوله باریکی که از دهان وارد معده شما می‌کند و سر آن نور است، داخل معده را می‌بیند و ممکن است از لایه داخلی معده، نمونه‌برداری کند (یعنی تکه‌ای بردارد) تا وجود هلیکوباکترپیلوری را بررسی کند. آزمایش خون و آزمایش تنفس نیز برای تشخیص هلیکوباکترپیلوری به‌کار می‌روند.

معمولا در افراد جوان اگر علامت‌هایی مانند کاهش وزن، کم‌خونی، استفراغ و احساس گیر کردن غذا وجود نداشته باشد و فقط درد معده داشته باشند، باید از آن‌ها آزمایش خون و تست تنفسی برای میکروب هلیکوباکتر گرفته شود و درصورت اثبات آن، درمان شوند. ولی در افرادی که بالای ۴۰ سال دارند یا دچار کم خونی، تهوع و استفراغ هستند یا احساس گیر کردن غذا دارند حتماً باید آندوسکوپی انجام شود، چون سرطان معده در کشور ما شایع است.

درمان زخم معده

اگر مبتلا به باکتری هلیکوباکتر‌پیلوری باشید حتما باید درمان آنتی‌بیوتیکی چند دارویی برای مدت دو‌ماه استفاده کنید. همچنین دارو‌های کاهش‌دهنده اسید معده مانند رانیتیدین، فاموتیدین، امپرازول و... به کاهش درد معده کمک می‌کند. اگر زخم معده خونریزی شدید داشته باشد، ممکن است آندوسکوپی برای سوزاندن زخم و کاهش خونریزی لازم باشد. اگر خونریزی با آندوسکوپی کنترل نشود یا سوراخ‌شدگی زخم رخ دهد، آنگاه جراحی مورد نیاز خواهد بود.

همه چیز در مورد زخم معده و راه حل درمانی آن

زمان مراجعه به پزشک

زخم پپتیک، زخمی نیست که شما بتوانید به تنهایی و بدون مراجعه به پزشک آن را درمان کنید. اگرچه دارو‌های بلوکه‌کننده اسید و آنتی‌اسیدها، درد را تسکین می‌دهند، اما این بهبودی، کوتاه‌مدت است. چنانچه علائم یا نشانه‌هایی از زخم مشاهده کردید، برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید؛ و از طرف دیگر درد معده شما ممکن است نشانه بیماری خطرناک دیگری مثل حمله قلبی باشد، پس اگر با درد معده به پزشک مراجعه کردید و او برایتان نوار قلب درخواست کرد تعجب نکنید.

خطر زخم معده

بیشتر کسانی که زخم معده دارند، فقط درد معده دارند. برخی افراد هم هیچ نوع علامتی ندارند. زخم‌ها باعث ایجاد سایر مشکلات جسمی هم می‌شوند؛ گاهی اوقات خونریزی می‌کنند. اگر زخم‌ها خیلی عمیق شوند، می‌توانند دیواره معده را سوراخ کنند. همچنین زخم‌ها می‌توانند باعث انسداد معده شوند یعنی از عبور غذا در معده جلوگیری کنند که در این حالت، تهوع، استفراغ و کاهش وزن دیده می‌شود.

درصورت مشاهده علائم هشداردهنده زیر، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
۱- استفراغ خونی
۲- بالا آوردن غذایی که چند ساعت یا چند روز قبل خورده شده است.
۳- احساس سرما یا مرطوب بودن پوست
۴- احساس ضعف یا سرگیجه غیرعادی
۵- مدفوع خونی (خون ممکن است مدفوع شما را سیاه رنگ یا قیری‌شکل کند)
۶- احساس تهوع مداوم یا استفراغ کردن مکرر
۷- احساس درد شدید و ناگهانی
۸- کاهش وزن پایدار
۹- با مصرف دارو، دردتان کم نشود.
۱۰- درد به قسمت پشت بدن کشیده شود.


منبع مقاله: https://www.tabnak.ir/

چگونه بهترین داروی بواسیر را پیدا کنیم؟

چگونه بهترین داروی بواسیر را پیدا کنیم؟

بیماری بواسیر که از آن با نام علمی هموروئید (hemorrhoid) یاد می‌شود، یکی از شایع ترین بیماری های امروزیست که نیمی از افراد در طول حیات خود با آن مواجه می‌شوند. این بیماری در اثر گشاد شدن سیاهرگ های مقعدی برای فرد اتفاق می افتد و به صورت توده هایی در قسمتی از مقعد نمایان می‌شود. تا کنون چند گونه دارو به عنوان داروی بواسیر پیشنهاد شده اند که آنها را بررسی خواهیم کرد.

در حالت خفیف، این بیماری اکثرا پس از گذشت چند روز خود به خود بهتر شده و مداوا می‌شود ولی دسته ای دیگر که در شرایط وخیمی هستند، نیاز به درمان و مداوا از طریق داروی بواسیر یا جراحی را دارند.

این بیماری به دو نوع بواسیر خارجی و داخلی تقسیم بندی می‌شود.

علائم بواسیر داخلی، معمولا قابل توجه نیست اما گاهی اوقات، حرکت روده ممکن است یک بواسیر داخلی را تحریک کرده و باعث خونریزی شود.

در مورد هموروئید خارجی، ممکن است بیمار علائم شدیدتری مثل موارد زیر را تجربه کند:

  •  خارش
  •  سوزش
  •  درد و ناراحتی
  •  توده متورم

آشنایی با انواع داروی بواسیر (هموروئید)

جهت انتخاب مناسب ترین داروی بواسیر خواندن متن زیر توصیه میشود.

استفاده از محصولاتی که حاوی استروئیدها هستند را محدود کنید. زیرا استفاده طولانی مدت ممکن است باعث نازک شدن پوست اطراف مقعد شود.
اگر داروهای OTC (داروهای موضعی بدون نسخه) کمکی نمی‌کنند، با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا نیاز به درمان اضافی دارید یا خیر.

در ارتباط با نحوه درمان با داروی بواسیر یا هموروئید باید عارض شویم که هیچ نوع دارو تضمینی برای درمان بواسیر در حال حاضر وجود ندارد ولی داروهایی هستند که مانع پیشرفت بیماری می‌شوند و روند بهبودی را سریع تر می‌کنند.

پماد آنتی هموروئید

پماد آنتی هموروئید با نام تجاری ژل آنتی هموروئید نیز نام برده می‌شود

پماد و شیاف آنتی هموروئید

مهم ترین مورد مصرف این نوع شیاف و پماد ها جهت درمان دارویی بواسیر یا هموروئید است. زیرا پماد آنتی هموروئید در قسمت هایی از بدن که دارای علائمی مانند گشاد شدن رگ ، درد، سوزش، خارش و خونریزی دارند الصاق می شود.

با تشخیص سریع بیماری و استفاده از پماد آنتی هموروئید می توانید کاملا این عارضه را برطرف کنید.
شیاف آنتی هموروئید باید طی هفت روز و در بازه زمانی ۲ بار در روز استفاده شود. استفاده بیشتر دارای عوارض درد، سوزش و خارش می باشد.

داروی هیدروکورتیزون

از داروی هیدروکورتیزون برای درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز یا ورم مفاصل، اختلالات سیستم ایمنی بدن، خون و هورمون‌ها، بیماری‌های پوستی و چشمی، درمان بواسیر، مشکلات تنفسی، سرطان و آلرژی شدید استفاده می‌شود.
نحوه‌ی عملکرد داروی هیدروکورتیزون در درمان بواسیر
استفاده این دارو باعث کاهش سیستم پاسخ و دفاعی بدن می‌شود. به طوری که استفاده آن به مرور زمان عواملی مانند تورم، درد و حساسیت را کاهش می‌دهد.
نحوه‌ مصرف داروی هیدروکورتیزون و دوز مصرفی
می توانید از داروی هیدروکورتیزون به عنوان یک داروی بواسیر به صورت خوراکی، طبق دستورالعمل دکتر، استفاده کنید.
این دارو را به همراه یک لیوان کامل آب مصرف کنید، مگر این‌که پزشک شما را با روش دیگری راهنمایی کرده باشد. بهتر است داروی هیدروکورتیزون را برای جلوگیری از ناراحتی معده پس از صرف شیر یا غذا میل کنید. دستورالعمل داخل دارو را به خوبی مطالعه کنید.


در اینجا مطلب کامل را مشاهده کنید